Handi-Travel-Infos Islandstur 2017

Rejsen til Island handlede om at undersøge, om man kan komme på ferie på Island som menneske med et handicap. Og det er der i hvert fald mulighed for, hvis man tager nogle forbehold.

Tirsdag den 18. april efter påske tager Handi-Travel-Info (HTI) afsted til Island. Vi kører fra Aarhus til København ved 6-tiden og skulle med flyveren kl. halv et. Vi ankommer til lufthavnen ved halv ti-tiden. Da finder vi en p-plads, som er til biler i 14 dage, og som vi har bestilt sammen med vores flybillet. Derefter checker vi ind. Efter vi har checket ind, kommer Falck over til os og spørger om, hvem der går selv og hvem der må have hjælp til flyveren. Thomas sagde, at han bare selv vil gå op, hvor jeg sagde, at jeg gerne vil have, at de hjælper mig helt op til sædet, hvor jeg skal sidde i flyveren. Herefter kører vi ud til flyveren, hvor de hjælper os ombord - og så flyver vi. Det tager tre en halv time til Island. Island er 2 timer foran, så vi lander kl. halv fem deres tid. Da vi lander, går min hjælper over til biludlejningen for at hente den bil, som vi har booket. Men lidt efter bliver jeg ringet op af min hjælper, som hedder Thony, der siger, at han må hente mig, fordi de vil snakke med ham, som har booket bilen. Og det derfor er en god idé at min hjælper henter mig, da vi har lejet en Citroen, som det var helt umuligt at få mig ind i. Biludlejningen tilbød os, at vi kører tilbage til hans kontor, og vi fik i stedet en Ford Mondeo Stationcar med samme aftale og kontrakt. Så Thony og jeg kører tilbage og henter Thomas og hans hjælper, Nanna, og efter vi har pakket bilen, kører vi til Reykjavik.

Se video: Gullfoss

I Reykjavik bor vi på det hotel som hedder The Capital-Inn, hvilket ligger midt i byen. På deres hjemmeside lød det som om, at det var meget egnet for mennesker med et handicap. Jeg vil sige det på den måde, at det er et hotel til nogle, som er meget selvhjulpne. Når jeg har sagt det, så gik det alligevel, fordi vores hjælpere var meget åbne og samarbejdsvillige. F.eks. kan jeg nævne, at jeg var i bad 2 gange, mens vi var deroppe. Vi måtte gøre det på den måde, at jeg kørte min håndstol lige præcis langt nok ind af toiletdøren til, at min hjælper kunne flytte mig over på en lille badebænk. Problemet var lidt, at man skulle ind i en bruseniche, hvor der var en lille åbning. Men som jeg sagde, så gik det meget fint den anden gang, fordi vi da vidste lige præcist, hvordan vi kunne gøre det. Min hjælper og jeg var noget mere nervøse første gang, da vi ikke vidste helt præcist, hvordan vi skulle gøre det, men efter vi finder en nem løsning, så går det forholdsvist nemt.

Da vi ankom, efter vi har pakket ud osv. var vi meget sultne, så vi kører over i deres restaurant for at få noget dejlig aftensmad. F.eks. kan jeg nævne, at jeg fik hvalkød. Hvis I tænker på, hvordan hvalkød smager, så vil jeg sige det på den måde, at det smager meget af oksekød, hvis jeg skal sammenligne med noget. Efter vi har spist, går vi over i vores lejlighed og hygger os, og især slapper af på grund af, at vi sådan set har haft en lang dag.

Se video fra hval og delfintur

Vores tur til Island har to formål. For det første at komme op på Island og se på hotellers egnethed for mennesker med et handicap, og for det andet at komme op og se Islands natur og finde ud af om naturen er til at være i for mennesker med et handicap. Jeg vil sige ja, på den måde at hvis man tager en hjælper med, som er åben for at arbejde lidt hårdt med at skubbe en, selvom man hjælper til. Island har meget med bjerge osv. Deres vejr er meget forskelligt. Pludseligt er der sol, og på et andet tidspunkt er det regnvejr, og så sner det lige pludseligt. Så det var umuligt at tage tøj på ud fra vejret. Man må blive nødt til at tage sin egen afgørelse i forhold til tøj.

Et par dage efter vi ankom, har vi haft en aftale med et hotel nordpå, som hedder Eldhestar, som vi målte op til vores database og hjemmeside. Et hotel som også tilbyder nogle rideture. De har 7 heste, som tilhører hotellet. De har to handicapværelser, som er delvist egnede. Grunden til at jeg siger ”delvist” er, at der ude på badeværelset ikke er så meget plads. Men inde på værelset, hvor man sover, er der meget fint plads, og det er til at vende. Deres hovedindgang til hotellet var niveaufri med nogle dobbeltdøre, som ikke var automatiske. Men deres restaurant var stor, lys og nem for handicappede. HTIs vurdering var, at de er til 3 handistjerner, som vi bruger i Handi-Travel-Info. Næste dag har vi også en aftale med et andet hotel noget længere nordpå, som hedder Frost and Fire Hotel, som vi også måler op. Det ligger 15 km fra det første hotel, som vi opmålte. De har 1 handicapværelse med en rampe, som de lægger på dørtrinnet. Når man vil over på værelset, så skal man ud fra hovedbygningen, gå 300 meter, og når man har fået rampen på hoveddøren, så er det nemt at komme ind. Men når man kommer ind, så er det meget smalt og soveværelset er til at bruge, hvis man hjælper meget til for at passe på sin hjælper. Og de har et lille badeværelse på værelset, som er til at bruge. De har en badestol til rådighed, og med den kan man komme over til håndvasken og benytte brusenichen. Og når man skal på wc, er der et armlæn. Når man vil over i hovedbygningen, har de en rampe, som går helt op til hovedindgangen, og når man kommer ind, så kommer man ind i receptionen og restauranten, som er næsten handicapegnet bortset fra et meget meget lille dørtrin på 3 cm. Handi-Travel-Infos vurdering er 2 handistjerner. Udenfor har de en varm kilde og en meget flot natur omkring hotellet.

Se video: Sortstrand

Nogle af dagene har vi, ud over vores opmåling af hoteller, møder med nogle handicaporganisationer. F.eks. har vi haft et møde med God Adgang, som arbejder med adgang for mennesker med et handicap på Island. De har et samarbejde med en afdeling i Danmark, og de fortæller os, at det på Island er meget meget svært for de handicappede at komme frem med deres behov og ønsker, fordi kommunen ikke har mulighed for at støtte ligesom herhjemme. Under vores møde hører vi noget fedt, nemlig at de har hørt om os fra den danske afdeling. Meget kort fortalt, så har vi aftalt at sætte hinandens links på vores hjemmesider. Og en anden ting, som vi finder ud af, mens vi var deroppe, er, at de har nogle handicapbusser og taxaer både til el- og håndstole. Vi blev meget forbavsede over at se og høre dette, da vi inden vi tog derop fik at vide, at det ikke kunne lade sig gøre.

Vi var på udflugt helt op på et bjerg, hvor der var meget sne og is. Det var meget koldt, men det var en oplevelse at se det. Vi kom derop med en minilastbil. Deroppe var der en is-grotte, og inde i grotten har de lavet en kirke, hvor der var blevet gift et par for to år siden. Kirken er stadigvæk i brug.

Island har mange gejsere, og hver femte minut kom der en vandsøjle. Da vi kom over og ville se det, så fik vi noget vand i hovedet, for lige da vi kom, så kom der et udbrud. Udover det skal jeg nævne, at vi har lavet en lille video af det, som vi vil lægge på Handi-Travel-Infos hjemmeside, så I selv kan se, hvor fedt det er at opleve sådan noget.

Vi har spist på mange restauranter på Island, som er handicapegnede. Og vi har også fået noget dejligt mad. F.eks. kan jeg nævne, at i Reykjavik nede på havnen er der en stor restaurant, som er meget god for mennesker med et handicap.

Om søndagen tog vi på en udflugt nede fra havnen af, vi vil ud og se på hvaler, og nede på havnen var der en turistinformation, som informerede os om at om en halv time sejler der et skib ud til hvalerne og skibet var delvist handicapegnet. De sagde at det var en hård tur, fordi det kom muligvis til at blæse lidt hårdt, men vi blev alle sammen enige om at vi mente at det var en oplevelse, som det ville ærgre os at undvære, så gør vi det. Efter vi har sejlet ud af havnen og været ude på vandet 5-10 minutter begynder det at vippe meget, næsten alle om bord blev søsyge også Handi-Travel-Infos medarbejder Thomas og hans hjælper. Mig og min hjælper Thony blev ikke søsyge. Vi sejlede ud til hvor hvalerne opholder sig, vi var lidt uheldige i tre minutter, vi kunne ikke finde dem. Vores kaptajn informerede os om at de vil sejle tilbage, så gjorde vi det og da vi lige var vendt og havde sejlet 1 km. så kunne kaptajnen oplyse at nu havde han fundet nogle hvaler og alle løb ud på dækket og tager nogle billeder. Jeg tog et par billeder, og det er til at se en halv finne af en hval!  Så det blev alligevel en god tur selvom Thomas og hans hjælper Nanna blev søsyge, så Thomas mente at det var sjovt at se hvaler, selvom han ikke har det så godt. Handi-Travel-Info vil opfordre alle til hvis I Tager til Island så skal I tage chancen og komme ud og opleve det samme som os, hvis I er søstærke.

Se video med det vilde forårsvejr på Island

Vi har oplevet alt, som Handi-Travel-Info forventede af vores arbejdstur. Vi har fået nogle kontakter deroppe med nogle handicaporganisationer, f.eks. Spastikerforeningen, God Adgang og Blinde- og Døveforeningen. Og udover det har vi også fået to hoteller med hjem til vores database. Det hele kommer på vores hjemmeside og database med mange videoer, så I kan få et fint billede af Island, og også om I tør at tage derop. Handi-Travel-Info kan i hvert fald anbefale, at I tager derop og oplever deres natur. Deres natur er meget flot, og det ligner meget Færøerne, som Handi-Travel-Info også har været oppe at undersøge for handicapegnethed. Det er også på vores hjemmeside.

Hvis I vil høre mere om Island, så er I velkomne til at kontakte Handi-Travel-Info. Så vil vi gerne prøve at hjælpe jer, så godt vi kan.